JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



29 September 2011

ISU SOSIAL : CADANGAN NAIK USIA PERSARAAN PERLU ADA SITUASI "MENANG-MENANG"


HUTAN DARA AMAZON DI BRAZIL
Bagi mereka dalam kalangan awal generasi X (yang lahir pada pertengahan 1960-an) atau generasi sebelumnya, jangkaan ialah mereka akan kekal produktif sehingga usia 55 tahun. Selepas itu mereka harus hidup sebagai pesara sambil bergantung kepada tabungan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) atau pencen bagi kakitangan awam selama 10 atau 15 tahun lagi sebelum meninggal dunia. Bagaimanapun, jangkaan itu dibuat sebelum kemajuan dalam bidang perubatan. Pada hari ini, jangka hayat di Malaysia sudah berubah dengan secara purata hayat wanita sehingga 76 tahun dan lelaki 71 tahun. Bukan sekadar hidup lebih lama, tahap kesihatan golongan ini juga kekal baik. Sejajar dengan perkembangan ini kerajaan kini menimbangkan untuk menaikkan usia pesara sektor swasta kepada 60 tahun berbanding 55 tahun sekarang. Berita ini disambut dengan reaksi bercampur-campur. Bagi mereka dalam generasi Y (mereka yang lahir pada pertengahan 1970-an sehingga pertengahan 1990-an), mahupun generasi Z (mereka yang lahir pada zaman internet), berita ini disambut dengan bantahan. Tinjauan pandangan pembaca akhbar ini kelmarin menerusi laman sosial Facebook mendapati antara hujah yang diutarakan generasi muda ini ialah langkah melanjutkan usia persaraan akan menyekat peluang kenaikan pangkat.

Selain itu, kadar pengangguran juga akan meningkat berikutan peluang kerja terbatas kerana pekerja sedia ada akan berkhidmat lebih lama. Bagi generasi X pula, reaksi mereka juga bercampur-campur. Ada dalam kalangan mereka bersetuju dengan cadangan kerajaan itu berikutan mereka berasakan adalah satu pembaziran jika mereka dipaksa bersara sedangkan keringat masih kuat untuk menyumbang. Tidak kurang juga, terutama mereka yang mempunyai beban kewangan, yang menghembus nafas lega jika dilanjutkan usia persaraan berikutan mereka akan terus memiliki punca pendapatan sehingga lima tahun lagi. Namun ada dalam kalangan generasi X ini yang sudah membuat perancangan rapi untuk berdepan dengan zaman persaraan, berita ini sudah tentu menghampakan kerana adalah dijangkakan lanjutan usia persaraan itu akan diikuti juga oleh lanjutan usia layak mengeluar sepenuhnya wang simpanan KWSP kepada usia 60 tahun. Oleh kerana isu ini membabitkan banyak pihak dari pelbagai generasi, kita berpendapat cadangan untuk menaikkan usia persaraan harus diteliti dengan lebih mendalam sebelum dapat dilaksanakan. Walaupun kerajaan dapat meningkatkan usia persaraan di dalam sektor awam, tetapi suasana dan persekitaran pekerjaan di dalam sektor swasta amat berbeza, termasuk dari segi pendapatan dan persaingan. Kebaikan dan keburukannya perlu dilihat dari pelbagai sudut agar sebarang keputusan yang dibuat nanti akan menguntungkan semua pihak dalam jangka panjang.

SUMBER
RUANGAN MINDA PENGARANG
BERITA HARIAN
29 SEPTEMBER 2011


ISU EKONOMI : MENCARI PELABUR TEMPATAN YANG DINAMIK

TAN SRI ROZALI ISMAIL ialah Presiden Majlis Perundingan Ekonomi Melayu (MAPEM) dan Presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS)


TERUMBU KARANG
HEBAT DI  AUSTRALIA
Semasa merasmikan pembukaan Sidang Kemuncak Pelaburan Domestik (Domestic Investment Summit) di Kuala Lumpur baru-baru ini, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, menggesa lebih ramai para pelabur tempatan untuk melabur di dalam Malaysia serta meneroka peluang-peluang sedia ada. Perdana Menteri turut menyarankan agar para pelabur tempatan memberikan sumbangan kepada negara, setanding dengan sumbangan para pelabur asing di negara ini. Saranan ini diharap dapat memantapkan lagi ekonomi negara terutamanya semasa ekonomi kuasa dunia kini yang semakin merudum, dan dikhuatiri akan menganggu-gugat ekonomi negara jika tidak dibendung. Bagi mencerminkan komitmen yang jitu, kerajaan telah mengambil inisiatif menyediakan pelbagai insentif serta prasarana yang mesra kepada para pelabur tempatan, selain memberi peluang sama rata kepada mereka untuk meraih faedah daripada perkembangan ekonomi negara ini. Sehubungan itu, adalah diharap agar para pelabur tempatan menjadi sumbangan baru di dalam memacu perkembangan ekonomi negara. Walaupun kebergantungan negara kepada para pelabur asing masih lagi tinggi bagi memastikan ekonomi Negara berkembang, akan tetapi sumbangan para pelabur tempatan kini menjadi semakin penting terutamanya semasa ketidakstabilan ekonomi global di samping perubahan pasaran semasa yang sentiasa tidak menentu.

Dengan adanya sumbangan para pelabur tempatan ini, pelaburan persendirian di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) akan dapat dipertingkatkan, dan seterusnya memastikan bahawa hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara berstatus pendapatan tinggi pada 2020 berada di landasan yang betul. Kemelesetan ekonomi serta pergolakan di United Kingdom, timbunan hutang menggunung yang menimpa Amerika Syarikat dianggarkan sebanyak US$600 bilion serta ekonomi Jepun yang menjunam sejak 50 tahun lalu perlulah diteliti dan diambil iktibar, agar negara tidak turut terjebak ke dalam situasi yang sama. Oleh itu, saranan ini dilihat sebagai komitmen kerajaan di dalam mengkaji semula struktur dan strategi ekonominya bersesuaian dengan situasi semasa ekonomi global. Kita tidak boleh memandang remeh akan kebolehan serta kemampuan para pelabur tempatan. Walaupun jumlah mereka kecil, akan tetapi mereka juga memainkan peranan yang penting serta memberikan impak yang besar di dalam memacu pertumbuhan ekonomi negara secara keseluruhannya. Sehubungan itu, kita menjangkakan bahawa polisi fiskal baru kerajaan yang akan di umumkan oleh Perdana Menteri tidak lama lagi akan mencerminkan sokongan kerajaan di dalam menarik lebih banyak penyertaan para pelabur tempatan agar ekonomi negara dapat digerakkan ke arah yang lebih positif.

Program Transformasi Ekonomi (ETP), Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Ekonomi Baru (NEM) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) tidak dapat dilaksanakan serta disempurnakan dengan baik sekiranya tidak mendapat sokongan para pelabur tempatan, sama ada dari aspek ekonomi, politik mahupun sosial. Akan tetapi, semasa sesi sidang kemuncak tersebut, Perdana Menteri menyatakan bahawa realitinya, pelaburan tempatan Malaysia kini adalah sangat sedikit berbanding sasaran tahunan sebanyak RM94 bilion. Situasi ini agak membimbangkan memandangkan cita-cita kerajaan untuk menjadi negara berstatus pendapatan tinggi dan membangun pada 2020 akan terjejas jika para pelabur tempatan tidak menyertai serta memainkan peranan masing-masing di dalam aktiviti-aktiviti pertumbuhan ekonomi negara pada masa ini. Kenyataan Perdana Menteri ini menunjukkan kepentingan pelaburan tempatan di dalam mengukuhkan lagi ekonomi negara. Ia juga dilihat sebagai suatu cabaran kepada para peniaga tempatan di masa akan datang. Secara amnya, nisbah para pelabur tempatan dan asing adalah sebanyak 40:60 sejak lima tahun lalu. Di bawah ETP, kerajaan menyasarkan agar nisbah penyertaan pelabur tempatan akan dapat ditingkatkan daripada 40% kepada 73%. Sejajar dengan hasrat ini, pihak kerajaan telah menyediakan pelbagai peluang melalui ETP sendiri.

Sebagai contoh, Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) telah mengenalpasti 131 projek-projek yang dirujuk sebagai "Entry Point Projects" (EPPs) yang akan dilaksanakan dalam tempoh lima tahun akan datang. Adalah diharapkan agar pelaksanaan projek-projek tersebut dapat menggalakkan lagi pelaburan persendirian di kalangan para pelabur tempatan. Hasrat ini tidak mustahil dapat dicapai, memandangkan pihak kerajaan telah mengenalpasti beberapa sektor yang berpotensi serta mempunyai impak yang tinggi untuk diberikan sokongan serta keperluan pinjaman agar dapat berdaya saing di peringkat yang lebih tinggi. Sektor-sektor tersebut termasuk industri halal, tenaga hijau, bioteknologi, angkasa lepas, elektronik lanjutan, farmasutikal dan peralatan perubatan serta industri kejuruteraan penyelenggaraan-pembaikan-pemeriksaan. Dari segi pelaksanaan inspirasi Perdana Menteri ini tidak mungkin dapat dicapai jika kerjasama erat di antara sektor swasta dan sektor awam tidak diseragamkan dan saling bantu membantu antara satu sama lain. Di pihak kerajaan juga adalah diharapkan peluang-peluang perniagaan yang boleh atau mampu dilaksanakan oleh syarikat tempatan tidak diberi kepada syarikat luar kerana syarikat tempatan sudah tentu membelanjakan wang pendapatan di dalam negeri dan kesan gandaan yang lebih luas kepada syarikat tempatan.

Bagi mencapai hasrat ini, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri digesa memainkan peranan aktif di dalam menyediakan serta menyalurkan lebih banyak insentif, sama ada fiskal mahupun bukan fiskal, bagi menarik lebih banyak para pelabur tempatan melabur di dalam negara. Adalah menjadi hasrat juga agar peluang sama rata dapat diberikan kepada para pelabur tempatan di dalam menyertai pelbagai aktiviti pembangunan ekonomi negara, sama seperti para pelabur asing. Peluang kini terbuka luas kepada para pelabur tempatan. Mereka kini mempunyai dua pilihan - mengambil serta merebut peluang ini atau memilih untuk terus ketinggalan.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
29 SEPTEMBER 2011


ISU PENDIDIKAN : KOMITMEN MENJAYAKAN TRANSFORMASI UNESCO

Oleh Azman Anuar

AIR TERJUN IQUAZU
DI ARGENTINA - BRAZIL
Banyak negara masih berhadapan dengan halangan untuk menyediakan peluang pendidikan dan pembelajaran serta infrastruktur berkaitan. Hakikat sekarang, beberapa negara anggota Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) mungkin tidak mampu memenuhi tarikh akhir pematuhan program Pendidikan Untuk Semua (EFA) menjelang 2015. Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, ketika dunia berhadapan krisis ekonomi yang menjejaskan banyak negara, sasaran mencapai EFA pada tahun 2015 tidak akan dapat direalisasikan khususnya di negara-negara membangun. Dan agenda sejagat ini memerlukan UNESCO melanjutkan EFA hingga selepas 2015. ‘Suara Malaysia’ melalui Muhyiddin menggesa agar peranan UNESCO dipergiatkan sebagai pendukung prinsip EFA. Berucap pada mesyuarat Lembaga Eksekutif UNESCO di Paris kelmarin, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata, jalinan hubungan di peringkat anggota serantau, wilayah dan global perlu dipertingkatkan untuk menjayakan dan melaksanakan EFA. Pendidikan Untuk Semua adalah satu gerakan yang ditubuhkan pada 1990 di Persidangan Antarabangsa Pendidikan, Jomtiem, Thailand.

Delegasi daripada 155 buah negara dan wakil 150 organisasi telah berikrar untuk memberi pendidikan rendah kepada semua kanak-kanak dan mengurangkan buta huruf dalam kalangan orang dewasa pada akhir dekad tersebut. Persidangan Dunia Berkaitan Pendidikan pada tahun 2000 di Dakar, Senegal yang disertai 100 negara daripada 164 buah negara anggota telah mengangkat ‘Pelan Tindakan Dakar: Memenuhi Komitmen Bersama’ dan berikrar serta berusaha mencapai pendidikan untuk semua pada tahun 2015. Dalam konteks komitmen Malaysia terhadap enam matlamat EFA, Muhyiddin melihat ia tidak ada masalah. Malaysia menunjukkan daya usaha yang tinggi untuk mencapai matlamat pertama EFA iaitu memperluas penjagaan dan pendidikan awal untuk kanak-kanak “Kita tidak mempunyai masalah untuk mencapai agenda itu kerana pelbagai infrastruktur telah disediakan untuk memastikan setiap kanak-kanak mendapat peluang menimba ilmu pengetahuan tanpa mengira latar belakang mereka,” kata Muhyiddin. Begitu juga matlamat EFA menyediakan pendidikan wajib dan percuma untuk kanak-kanak di sekolah rendah. Selain itu, Kementerian Pelajaran Malaysia tidak hadapi masalah menggalakkan pembelajaran dan penguasaan kemahiran bagi remaja dan golongan dewasa khususnya usaha transformasi pendidikan teknik dan vokasional.

Muhyiddin berasa bangga kerana Malaysia berjaya meningkatkan kadar literasi dewasa kepada 95 peratus berbanding sasaran 50 peratus EFA. Matlamat untuk mencapai kesetaraan peluang pendidikan antara gender pada 2005 dan persamaan hak untuk pendidikan pada 2015 memperlihatkan Malaysia sudah banyak berubah dalam perkara ini. Matlamat EFA yang keenam, meningkatkan kualiti dalam pendidikan – komitmen Malaysia usah dipertikaikan. Kita tunggu peratusan bajet untuk pendidikan yang bakal diumum oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam beberapa hari lagi. Lazimnya Kabinet memperuntukan kira-kira 26 peratus daripada bajet adalah untuk pendidikan. Atas daya usaha kerajaan Malaysia menerusi Kementerian Pelajaran, UNESCO mengiktiraf negara kita sebagai antara negara paling berjaya dalam menyediakan akses pendidikan untuk rakyat. Dalam ‘Laporan Pemantau Global Pendidikan Untuk Semua’, Malaysia berada pada kedudukan 65 daripada 127 negara. “Selama empat tahun menjadi Lembaga Eksekutif pertubuhan ini, kita telah menerima banyak bantuan dan sokongan untuk menjaya bidang utama yang melibatkan pendidikan, sains, kebudayaan, maklumat dan komunikasi,” kata Wakil Tetap Malaysia ke UNESCO, Ali Ab. Ghani.

Malaysia dipilih menganggotai Lembaga Eksekutif UNESCO selepas mendapat 147 undi dalam kumpulan Asia Pasifik pada persidangan agung pertubuhan itu kali ke-34 pada Oktober 2007. Penyertaan Malaysia sebagai anggota lembaga pertubuhan itu memberi peluang kepada negara untuk mengambil bahagian dalam isu utama di peringkat antarabangsa dan menyumbang kepakarannya terutama dalam bidang pendidikan kepada masyarakat antarabangsa menerusi UNESCO. Mesyuarat Lembaga Eksekutif UNESCO ke-187 ini merupakan kali terakhir Malaysia menghadirinya. Namun Malaysia masih berminat untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan UNESCO. Sebab itu Malaysia menawarkan sebagai calon untuk merebut kerusi Jawatankuasa Warisan Dunia (WHC) dan kerusi Biro Pendidikan Antarabangsa (IBE). Untuk tujuan itu, kata Muhyiddin, Malaysia tidak mengeluarkan belanja kempen yang besar untuk melobi negara anggota. Peluang untuk mendapat kerusi tersebut adalah cerah berdasarkan hubungan baik dan reputasi Malaysia yang aktif dalam aktiviti UNESCO.

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
29 SEPTEMBER 2011


ISU PENDIDIKAN : MAHASISWA, GERAK UNTUK MALAYSIA

Oleh Khaled Nordin


BANDAR MACHU PICCHU, DI PERU
Dianggarkan 2 juta orang mahasiswa sedang mengikuti pengajian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS). Jumlah ini boleh dikatakan satu jumlah besar dan dilihat sebagai kuasa atau kelebihan yang menguntungkan negara. Seperti negara-negara lain, Malaysia yang mahu melangkah ke tahap negara maju dan rakyatnya berpendapatan tinggi menjelang 2020 amat bergantung kepada modal insan yang dilahirkan oleh institusi pengajian tinggi (IPT). Justeru, jumlah 1.2 juta orang mahasiswa ini sebenarnya aset dan harta yang bernilai; bukan sahaja menjadi modal insan semata-mata sebaliknya modal intelektual untuk Malaysia. Melihat kepada kelebihan dan kekuatan yang ada pada jumlah mahasiswa di IPT ini, kita harus akui bahawa segala proses pembangunan dan kemajuan negara mesti melibatkan peranan golongan mahasiswa. Mereka bukan sahaja golongan cerdik pandai, tetapi yang lebih penting mempunyai rangkaian atau rantaian besar juga meluas dalam negara. Bayangkan, jika 1.2 juta orang mahasiswa memainkan peranan masing-masing untuk membantu Malaysia, kita sebenarnya mempunyai kekuatan yang boleh menyerlahkan lagi pembangunan dan kemajuan negara.

Umum mengetahui bahawa kemajuan negara ditentukan oleh beberapa program transformasi, antara yang utamanya adalah Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Kejayaan melaksanakan GTP dan ETP akan menentukan kejayaan Malaysia mentransformasikan negara ke tahap maju. Sudah pasti agenda besar transformasi ini memerlukan dukungan semua pihak termasuk golongan mahasiswa. Mereka harus bertindak sebagai kumpulan masyarakat yang aktif, proaktif dan peduli terhadap pembangunan semasa negara dan bertanggungjawab bagi menjamin kelangsungannya secara lestari. Ini bermakna, mahasiswa yang ingin kita lahirkan bukan hanya dapat berperanan secara aktif dalam sebuah negara maju dan berjaya, tetapi berjaya bersaing dan hidup dengan serasi dalam masyarakat global yang kompetitif dengan kepelbagaian budaya serta nilai. Tidak dinafikan, pendedahan mahasiswa terhadap proses transformasi negara khususnya maklumat-maklumat tentang GTP dan ETP amat penting. Ini menjadikan mahasiswa kita seorang warganegara yang prihatin dan cintakan negara kerana ia melatih mereka berfikir dan melahirkan idea tentang persoalan negara dan bertindak bagi menentukan masa depan Malaysia itu sendiri.

Kuasa idea ini tidak seharusnya dipandang remeh. Di seluruh dunia membuktikan bahawa pelbagai program yang asalnya merupakan idea dan gerakan kecil daripada golongan mahasiswa dan belia akhirnya menjadi fenomena di seluruh dunia. Sebagai contoh, Program Teach for America yang dijana hasil idea mahasiswa berjaya merubah landskap kesedaran pendidikan bukan sahaja di Amerika Syarikat, malah di seluruh dunia. Meskipun GTP dan ETP adalah perancangan pembangunan oleh kerajaan untuk keseluruhan rakyat, ia bukanlah satu perkara eksklusif yang hanya melibatkan kerajaan dan pihak yang berkepentingan sahaja. Sebaliknya, rakyat khususnya golongan mahasiswa juga mempunyai peranan tersendiri untuk merealisasikan ia. Hal ini bertepatan dengan realiti masa kini di mana era kerajaan mengetahui segala-galanya telah pun berakhir. Justeru adalah penting golongan mahasiswa didedahkan dengan GTP dan ETP supaya ia menimbulkan kesedaran dan sense of belonging (rasa kepunyaan bersama), dan dengan itu, GTP dan ETP boleh diperjuangkan secara kolektif. Mungkin ada pihak melihat mahasiswa hanya sebagai sampingan dan mempunyai peranan yang terhad dalam menggerakkan GTP dan ETP, tetapi jika kita perhalusi, mereka adalah golongan penting sebagai agen perubahan yang mempunyai rantaian luas dan menyeluruh dalam negara.

Oleh itu, golongan mahasiswa mempunyai peranan yang tersendiri dalam menjayakan program transformasi negara khususnya melalui pendekatan GTP dan ETP. Sehubungan itu, saya melihat mahasiswa-mahasiswa sekalian mempunyai cabaran untuk memikul tiga peranan besar di bawah tema Mahasiswa: Gerak untuk Malaysia iaitu: Pertama : Mahasiswa sebagai penyedar dan penyebar kesedaran Nasional. Kita sedia maklum bahawa GTP dan ETP adalah program transformasi terbaik untuk negara, akan tetapi masih ramai rakyat yang tidak memahaminya. Belum ada mana-mana pihak selain kerajaan yang mampu menghasilkan satu pelan menyeluruh sebegini untuk masa depan. Justeru, saya yakin golongan mahasiswa boleh memainkan peranan yang penting sebagai agen perubahan yang utama. Ini kerana mereka mempunyai kekuatan wibawa dan daya pikat luar biasa yang dapat mempengaruhi dan memberi keyakinan orang ramai bersama-sama menyokong dan menyertai arus pembangunan negara melalui GTP dan ETP. Saya melihat kelab-kelab 1Malaysia yang ditubuhkan di IPTA boleh memainkan tanggungjawab penting ini menyebarluas maklumat dan kesedaran terhadap GTP dan ETP.

Kedua : Membangunkan keperibadian, idealisme, kemahiran dan kepemimpinan melalui program dan aktiviti yang menjadi tumpuan GTP dan ETP. Kita menyedari bahawa kekuatan menguasai keperibadian, idealisme, kemahiran dan kepemimpinan menjadikan golongan mahasiswa kita mempunyai matlamat, cita-cita dan tujuan kehidupan. Kekuatan tersebut tidak boleh dibina hanya melalui ilmu dan pengetahuan yang ‘diturunkan’ oleh para pensyarah dalam bilik-bilik kuliah, tetapi penglibatan aktif dalam aktiviti sosial dan kesukarelawan yang akhirnya memberi kekuatan sahsiah kepada golongan mahasiswa kita. Saya percaya aktiviti-aktiviti tumpuan bagi menyokong GTP dan ETP boleh dijayakan oleh golongan mahasiswa ini sekali gus membangunkan kepemimpinan mereka bagi mendepani dan memikul tugas yang mencabar. Saya juga akan meminta pihak kementerian agar dapat mewujudkan satu mekanisme penilaian dalam memastikan bahawa keterlibatan mahasiswa menerusi aktiviti yang berasaskan kepada ETP & GTP ini dapat dinilai secara berkredit. Ketiga : Mahasiswa menjadi penyelesai kepada isu dan cabaran semasa dan masa hadapan. Mahasiswa perlu mencabar bakat dan potensi diri untuk bersedia menyumbang dalam memberikan jawapan terhadap isu dan cabaran bagi merancakkan usaha kita menjayakan GTP dan ETP sekali gus mengangkat Malaysia menjadi sebuah negara maju menjelang 2020.

Program-program berbentuk keusahawanan sosial misalnya perlu digerakkan secara lebih meluas kerana ia merupakan satu nadi penting sumbangan mahasiswa dalam membantu kegiatan pembangunan ekonomi dan sosial masyarakat di luar kampus. Penglibatan mahasiswa dalam merungkai permasalahan masyarakat bukan sahaja memperlihatkan nasib masyarakat itu dibela, tetapi yang lebih penting, mahasiswa didedahkan dengan nilai-nilai seperti kreativiti, berkolaborasi, memahami keutamaan, berfikir secara kritikal, berdaya tahan dan empati tinggi untuk menjawab persoalan-persoalan sosial dan masa kini. Nilai-nilai ini jugalah yang melayakkan mahasiswa kita memiliki keperibadian unggul yang sememangnya menjadi tuntutan majikan dan industri masa kini. Dalam hal ini, Kementerian Pengajian Tinggi juga sedang dalam merangka beberapa aktiviti yang melibatkan penyertaan golongan mahasiswa secara aktif khususnya mengatasi masalah seperti gejala dadah, meningkatkan bilangan pelajar lelaki ke universiti dan menggalakkan minat pelajar terhadap subjek sains dan matematik. Sebagai sebuah negara yang membangun dan mempunyai program-program transformasinya tersendiri, peranan dan sumbangan golongan muda khususnya mahasiswa amatlah penting. Mahasiswa boleh menjadi penyelesai masalah kepada setiap permasalahan masyarakat dan negara. Peranan mereka penting bukan hanya menyedari kewujudan masalah, tetapi mampu menyediakan penyelesaian dan memberi cadangan bagi mengatasi masalah-masalah itu.

PENULIS ialah Menteri Pengajian Tinggi Malaysia

SUMBER
UTUSAN MALAYSIA
29 SEPTEMBER 2011