JEMPUT JADI PEMBACA SETIA BLOG INI



25 April 2012

ISU POLITIK : MEMBINA INTEGRITI DALAM POLITIK


Oleh
MOHAMAD IQBAL AB. WAHAB
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Penulis ialah pemenang pertama Pertandingan Menulis Esei Integriti Politik peringkat pengajian tinggi yang dianjur oleh Institut Integriti Malaysia (IIM) baru-baru ini.


Persoalan integriti bukanlah sekadar persoalan yang bersifat teoritikal, sebaliknya merupakan persoalan pengaplikasian. Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat, integriti didefinisikan sebagai kejujuran dan keutuhan. Maka dalam konteks pengamalan sejagat, integriti menjadi suatu prinsip yang tegas dalam pengaplikasian praktikal, bukan sekadar slogan yang dilaungkan tanpa suatu tindakan yang tepat dan cepat. Lapangan yang praktikal dalam membahaskan realiti integriti adalah bidang politik. Politik sebagaimana didefinisikan oleh Kamus Dewan Edisi Keempat sebagai pengetahuan yang berkaitan dengan pentadbiran dan pengurusan, tidak dapat dielak daripada membahaskan persoalan integriti kerana sifat politik itu merangkumi keseluruhan bidang dalam hidup manusia termasuklah yang berkaitan dengan isu-isu asas iaitu pendidikan, sosial dan ekonomi.

Bahkan Ibnu Khaldun juga menyebut dalam Mukaddimah, manusia itu politikal secara semula jadi iaitu mereka tidak boleh hidup tanpa organisasi sosial yang mana menurut ahli falsafah diistilahkan sebagai 'kota.' Oleh kerana sifat semula jadi manusia itu adalah berpolitik iaitu mentadbir urus, maka integriti sebagai nilai akan mencorakkan sifat politik manusia itu sendiri sama ada berpolitik secara Machiavelli melalui teori real politic yang membenarkan segala-galanya asalkan matlamat tercapai, atau berpolitik dengan prinsip memelihara kerukunan masyarakat tanpa meminggirkan nilai-nilai asas sepanjang perangkaan dan pelaksanaan sesuatu pelan tindakan mahupun dasar.

Di mana-mana pun, semua orang tahu, integriti itu penting dalam seluruh urusan kehidupan. Namun, tahu sahaja tidak memadai, sekiranya tidak difahami dan dipraktikkan, terutamanya dalam lapangan politik. Ada manusia tahu bahawa menerima rasuah itu salah - bukan sahaja dari sudut moral, tetapi juga dari sudut undang-undang. Namun, tanpa segan silu rasuah masih berleluasa. Itulah bezanya manusia yang berfikir menggunakan akal tanpa hati dengan manusia yang berfikir dengan akal dan dicerahkan melalui hati. Apabila persoalan integriti dikesampingkan dalam lapangan politik, manakala amalan dan kebiasaan menerusi kepincangan-kepincangan yang didiamkan berleluasa seperti rasuah dan penipuan resit pembelian, pada waktu itu, yang menjadi indikator adalah idea utilitarian, yang bersetuju dengan pandangan umum yang mengikitiraf gejala penyelewengan itu sebagai sesuatu yang dibenarkan.

Semakin lama perkara ini berleluasa, semakin kuat dan utuhlah kepercayaan ini sehingga membentuk budaya. Sewaktu perkara ini telah menjadi suatu kebudayaan, pada waktu itulah, mentaliti juga telah terjangkit sama sehinggakan yang salah itu dirasakan benar, manakala yang benar itu dirasakan salah. Kesan yang lebih parah ialah bagaimana keadaan ini mampu merosakkan perkembangan negara dari sudut pembangunan infrastruktur dan modal insan. Sebagai contoh, laporan Ketua Audit Negara telah memperlihatkan betapa persoalan integriti dalam pengurusan dana kerajaan telah dipandang remeh. Kelemahan dari sudut pengurusan pengagihan. Begitu juga dengan pendedahan penipuan harga. Penyelewengan dan kegagalan dalam pengurusan integriti dalam kalangan individu-individu yang memegang amanah inilah menyebabkan terencatnya pembangunan dari sudut penyediaan kemudahan kepada masyarakat umum.

Wang yang sepatutnya boleh dibelanjakan untuk perkembangan dan penyediaan infrastruktur lain telah dikorupsikan menyebabkan peruntukan menjadi tidak cukup, dan inilah yang membantutkan kadar pertumbuhan negara. Sekiranya perkara ini terus-terusan berlaku, kita akan terus terbeban dengan hutang, bagi menampung kebocoran yang berlaku, malahan pemotongan bajet yang akan dilakukan termasuklah rasionalisasi subsidi yang akan dilakukan bagi menjamin kelangsungan pertumbuhan dalam negara tidak akan tercapai sekiranya mentaliti dan sikap itu tidak diubah. Begitu juga, dalam membicarakan soal integriti dalam politik, golongan yang secara langsung terlibat adalah ahli politik. Janji-janji menerusi manifesto harus ditunaikan kerana inilah yang dinamakan integriti, iaitu kejujuran dalam menunaikan janji.

Watak yang dimainkan oleh ahli politik termasuk butir bicaranya juga dinilai dari sudut keintegritiannya. Sekiranya yang diomong dan diceramahkan itu tidak dilaksanakan, pada waktu itulah integritinya terhilang. Apatah lagi jika bicaranya itu sering kali mencela dan mencaci, pada waktu itu jugalah, integritinya semakin pudar dan lenyap. Inilah yang disebut oleh Syed Hussein al-Atas dalam Intelektual Masyarakat Membangun sebagai 'bebalisme' yang mana cirinya yang menonjol adalah kehilangan pekerti. Persoalan integriti adalah persoalan bersama kerana integriti harus wujud dalam diri setiap manusia. Menyebarluaskan integriti sebagai budaya memerlukan komitmen yang jelas dan kemas dalam memperkasakan pendidikan.

Pendidikan sebagai asas untuk menyediakan modal insan yang bukan sahaja bertindak sebagai pelaburan dari aspek teknikal, malahan juga harus menjadi pelaburan dari aspek nilai dan prinsip yang benar lagi utuh. Apalah gunanya memiliki pekerja-pekerja mahir yang profesional sekiranya motif rasuah dan penyelewengan berlegar-legar dalam pemikiran mereka menyebabkan pertumbuhan negara masih di takat yang sama, kerana persoalan sikap itu tidak diubah. Maka, di akhir bicara ini, sama-sama kita hayati suatu firman Allah, dalam surah al-Anfal, ayat 27 yang bermaksud, "Wahai orang- orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul, dan janganlah kamu mengkhianati amanah yang dipertanggungjawabkan kepada kamu, sedangkan kamu mengetahuinya."

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
24 April 2012

ISU SOSIAL : CABARAN PENUHI NKRA RASUAH


Oleh HAMDEN RAMLI


Berdasarkan kajian persepsi awam ke atas Program Transformasi Kerajaan (GTP) oleh firma perunding Frost & Sullivan menunjukkan ramai rakyat berpendapat usaha membanteras rasuah yang ditetapkan di bawah program tiga tahun kerajaan itu tidak berjalan seperti diharapkan. Usaha tersebut dikatakan tidak berkesan walaupun angka-angka rasmi menunjukkan sebaliknya. Bagaimanapun, itu adalah hakikat dan cabaran mengurangkan rasuah. Ia tidak semudah untuk membina ratusan kilometer jalan mahupun rumah-rumah mampu milik. Sifatnya yang abstrak menyebabkan hasilnya bukan sahaja sukar untuk dinilai tetapi terdedah kepada pelbagai persepsi. Angka yang positif adakalanya dinilai sebagai negatif, manakala angka negatif yang sepatutnya menggambarkan kejayaan dilihat sebagai kegagalan.

Seperti ditegaskan Pengarah Bahagian Pemantauan dan Penyelarasan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Rasuah, Datuk Hisham Nordin, rasuah tidak boleh dinilai dengan statistik. ''Jika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak tangkap orang, kita dikatakan tidak buat kerja sedangkan keadaan itu mungkin berlaku kerana gejala rasuah tidak ada atau sudah menurun. Manakala, jika tangkapan tinggi pula dilihat sebagai gejala rasuah semakin serius sedangkan pada masa sama ia boleh dinilai sebagai keberkesanan dan kecekapan anggota SPRM memerangi rasuah," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini. Hakikatnya rasuah tidak mudah dibanteras. Konflik dan cabaran bukan hanya pada persepsi tetapi ia merentasi semua perkara bermula daripada usaha mendapatkan tips-tips berlakunya rasuah, risikan, siasatan, proses mendapatkan bukti dan pendakwaan.

Malah dalam aspek teknikal perundangan, kes rasuah sangat rumit. Sebagai contoh kes jenayah membabitkan dadah, dadah tersebut boleh menjadi bukti kukuh bagi mensabitkan kesalahan jika berada dalam tangan tertuduh tetapi bagi kes rasuah, wang rasuah yang ada pada tertuduh tidak boleh dijadikan bukti kukuh mensabitkan berlaku kesalahan rasuah kerana banyak lagi aspek lain perlu diambil kira. Itu belum diambil kira cara rasuah hari ini berlaku, bukan macam dahulu. Hari ini dengan menekan butang, wang sudah berpindah milik tanpa disedari. Menjejak perjalanan wang pula memerlukan kemahiran forensik tinggi. Semua kesukaran itu bagaimanapun bukan alasan untuk mengalah, jauh sekali berdiam diri. Sebaliknya cara dan strategi baru dicari, kelemahan yang ada diperbaiki manakala peluang-peluang bagi membolehkan rasuah berlaku perlu sentiasa ditutup.

Menurut Hisham, persepsi negatif tidak seharusnya mempengaruhi semangat membanteras rasuah kerana apa yang lebih penting adalah untuk memastikan segala inisiatif dirancang dilaksanakan. Dalam hal itu, selaku individu bertanggungjawab memastikan pelaksanaan NKRA Rasuah, beliau boleh berbangga kerana pada tahun pertama pelaksanaannya, NKRA Rasuah telah mencapai kadar pencapaian sebanyak 121 peratus dan meningkat kepada 131 peratus pada tahun kedua. ''Maknanya kita bukan sahaja berjaya melaksanakan semua pelan dirancang tetapi melebihi sasaran. Sebagai contoh, kita rancang buat 10 perkara, tetapi kita telah berjaya menyiapkan 13 perkara," katanya. Antara inisiatif yang dilaksanakan termasuk memastikan perbicaraan kes rasuah boleh diselesaikan dalam tempoh setahun, mewujudkan parameter surat sokongan dan pangkalan data pesalah rasuah.

Selain itu pengenalan portal MyProcurement dan MyPartnership berjaya meningkatkan keberkesanan penyampaian kerajaan manakala pengenalan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 membuktikan keseriusan kerajaan memerangi rasuah. Turut berjaya dilaksanakan penubuhan dan pengukuhan unit pematuhan, sistem pusingan kerja, ganjaran dan pengiktirafan serta mengurangkan budi bicara melalui automosi. Hisham berkata, penubuhan mahkamah khas rasuah juga disusuli dengan langkah melantik hakim yang berpengalaman 15 tahun ke atas bagi mengendalikan perbicaraan. Katanya, inisiatif yang dijalankan telah menyediakan satu kerangka pencegahan rasuah yang berkesan. Inisiatif tersebut bukan sahaja mencetuskan kesan ketara tetapi sedikit sebanyak mengubah keyakinan masyarakat terhadap usaha kerajaan memerangi rasuah.

Berdasarkan tinjuan Transparency International (TI) mengenai Barometer Rasuah Malaysia menunjukkan peningkatan daripada 48 peratus pada 2010 kepada 49 peratus tahun lalu. Selain itu tahap keyakinan juga meningkat dan sentimen umum berubah menjadi bertambah baik.

Malah, berdasarkan Indeks Pemberi Rasuah TI menunjukkan Malaysia berada pada kedudukan ke-15, sebaris dengan Hong Kong yang dikenali sebagai antara negara paling tegas memerangi rasuah serta memiliki undang-undang rasuah paling komprehensif. Kejayaan juga boleh diukur dengan perubahan yang berlaku di jabatan lain seperti Jabatan Kastam dan Eksais Diraja yang pertama kali berjaya mengutip hasil melebihi RM30 bilion tahun lalu. Selain usaha gigih pegawai dan anggota jabatan itu, langkah- langkah memerangi rasuah yang dijalankan sejak tiga tahun lalu bagi menutup ruang bagi berlakunya rasuah turut menyumbang kepada kejayaan tersebut. Hisham berkata, tindakan ke atas syarikat dan membanteras rasuah besar termasuk membabitkan pembiayaan politik merupakan antara inisiatif utama yang bakal dilaksanakan di bawah fasa kedua pelaksanaan NKRA rasuah.

Turut diberikan keutamaan ialah pemurnian dan penambahbaikan ke atas Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA). Katanya, semua inisiatif tersebut dirancang dilaksanakan di bawah Program Transformasi Kerajaan Kedua (GTP2) tahun depan dan untuk itu sesi perbincangan di bawah satu makmal khas membabitkan pegawai daripada pelbagai jabatan telah diadakan baru-baru ini. ''Sebelum ini, jika berlaku rasuah, hanya individu dikenakan tindakan manakala syarikat terlepas kerana di bawah Akta SPRM tidak menyatakan dengan jelas perkara ini. Sedangkan, kesalahan (rasuah) dilakukan untuk syarikat dan yang untung syarikat tetapi apabila kena, syarikat tidak mengaku dan mudah terlepas. Ini yang akan kita perbetulkan supaya syarikat atau sektor korporat juga mempunyai tanggungjawab," katanya.

Hisham menambah, bagi memerangi rasuah syarikat, pihaknya merancang menjadikan Akta Rasuah United Kingdom sebagai rujukan dan penanda aras. Mengenai rasuah politik pula beliau berkata, perkara tersebut telah dimasukkan di bawah GTP1, namun pelaksanaannya kurang berkesan. ''Oleh itu kita berharap makmal kali ini akan membincangkan lebih mendalam mengenai hal itu dan mengenal pasti langkah- langkah yang boleh diambil bagi menjayakan inisiatif berkenaan," ujarnya. Hisham berkata, penglibatan elemen rasuah dan pecah amanah dalam aktiviti penggubahan wang haram pula salah satu sebab mengapa AMLATFA perlu dilihat semula. Katanya, bagi menambah baik akta tersebut pihaknya akan menjadikan Akta Amalan Rasuah Luar Negara (FCPA) Amerika Syarikat sebagai rujukan dan penanda aras. Sementara itu selari dengan pindaan ke atas Akta Penerbitan dan Percetakan, pihaknya juga akan meneliti tahap ketelusan yang boleh diberikan dalam kebebasan maklumat berkaitan penyenaraian aset individu-individu penting. ''Kita akan membandingkannya dengan undang-undang yang sama di seluruh dunia," katanya sambil menambah usaha memerangi rasuah tidak pernah berhenti walaupun persepsi terhadapnya kerap tidak memberansangkan.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
24 April 2012

ISU SOSIAL : KEKOSONGAN JIWA FAKTOR PENULARAN LGBT


Oleh
PROF. DR. SAODAH ABD. RAHMAN
Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.


Permasalahan sosial dalam kalangan umat Islam di negara ini menjadi semakin runcing apabila kegiatan mungkar menjadi lumrah kehidupan masyarakat. Penularan gejala lesbian, gay, biseksual dan transgender serta seks bebas (LGBT) di kalangan umat Islam merupakan perkara serius yang perlu diatasi oleh umat Islam. Faktor yang mendorong dan menggalakkan percambahan LGBT perlu dikaji supaya kegiatan itu dapat dibendung. Perkara berkaitan identiti atau sifat manusia berubah daripada fitrah kepada personaliti bertentangan dengan fitrah adalah mempunyai kaitan dengan bisikan hati yang mendorong jiwa melakukan perkara bertentangan fitrah. Jiwa ini dianggap sebagai nafs al-ammarah (nafsu yang mendorong kepada kejahatan) seperti mana dijelaskan oleh Allah dalam surah 12 (Yusuf): 53 yang bermaksud, " Sesungguhnya nafsu itu (nafsu al-ammarah) selalu menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhan ku. Sesungguhnya Tuhan ku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".

Di antara perkara yang diajukan oleh beberapa orang gay kepada penulis adalah bagaimana caranya untuk menghapuskan syahwat yang mendorong mereka begitu bernafsu apabila melihat lelaki yang comel dan menarik. Mereka menjelaskan bahawa mereka cuba untuk mengelakkan perasaan demikian tetapi gagal. Begitu juga dengan lelaki yang bertingkah laku dan berperwatakan wanita gagal untuk mengubah jiwa dan hati mereka menjadi lelaki sejati. Berdasarkan kepada pengakuan dan keluhan golongan ini umat Islam tidak boleh membiarkan golongan tersebut terumbang-ambing dalam alam fantasi yang bertentangan dengan fitrah kejadian manusia. Persekitaran dan corak pendidikan dan pembesaran lelaki dan wanita kadang-kala mendorong remaja Islam bersikap dan bertindak di luar fitrah jantina. Ibu bapa perlu memainkan peranan penting dalam proses pembesaran anak-anak. Ibu bapa perlu prihatin terhadap jenis pakaian, barang permainan anak-anak dan cara mereka bertingkah laku.

Rasulullah SAW amat prihatin dalam soal ini. Baginda menyeru ibu bapa memilih pakaian dan alat permainan berdasarkan kepada jantina . Anak-anak lelaki dilatih dengan kegiatan sukan dan permainan lasak supaya pembentukan tubuh badan menjadi gagah, jiwa dan pemikiran mereka bertepatan dengan jantina mereka. Anak-anak perempuan diberi permainan yang boleh membentuk jiwa keperempuanan seperti anak patung, peralatan rumah atau dapur supaya mereka menggemari kegiatan berkaitan dengan kewanitaan dan keibuan. Perkara seperti ini kurang ditekankan oleh ibu bapa dalam pembesaran anak-anak masa kini. Mereka lebih menumpukan perhatian kepada pendidikan akademik tanpa menghiraukan aspek pendidikan personaliti atau kerohanian. Kadang-kala terdapat ibu bapa terlalu memanjakan anak sehingga tidak berani menegur anak apabila berpakaian dan menunjukkan watak yang berbeza dengan jantina mereka.

Guru-guru di sekolah perlu berperanan bagi mengubah jiwa dan pemikiran kanak-kanak yang mempunyai kecenderungan bertentangan dengan fitrah jantina. Guru-guru kaunseling dan agama sepatutnya membuat pelbagai kegiatan yang boleh mendorong kanak-kanak dan pelajar berminat memakai pakaian dan bersikap berdasarkan jantina mereka. Pengaruh rakan-rakan dan media juga merupakan faktor kepada penularan kegiatan LGBT. Kumpulan gay dan lesbian di Barat begitu aktif menyiarkan aktiviti mereka dalam laman web dengan pelbagai cara untuk menghasut manusia mengikuti kumpulan mereka. Umat Islam terutamanya remaja yang menghadapi kekosongan jiwa atau kehausan hawa nafsu memilih corak kehidupan gay atau lesbian bagi menutup kegiatan mungkar mereka. Perkara berkaitan hawa nafsu dan bisikan syaitan perlu diatasi secara pengisian dan latihan kerohanian. Manusia yang berada dalam tahap nafsu al-ammarah tidak akan mengubah sikap dan tingkah laku mereka melainkan jiwa atau kerohanian mereka sudah berubah ke tahap nafsu al-lawwamah (jiwa yang boleh mendorong manusia merasai bersalah dan menyesal dengan perbuatan mungkar).

Proses untuk menukarkan nafsu al-ammarah kepada nafsu al-lawwamah memerlukan masa lama dan kesabaran tinggi kerana mengubah jiwa dan pemikiran manusia bukan merupakan perkara mudah kerana jiwa itu sudah sebati dalam diri mereka. Oleh itu, kebanyakan golongan LGBT beranggapan mereka dilahirkan dengan jiwa yang bertentangan dengan jantina mereka. Perkara ini diperakui oleh kebanyakan Gereja Protestant di barat terutamanya Gereja Luthren dan Anglican. Gereja Anglican di England melantik gay dan lesbian menjadi bishop. Banyak gereja di negara Barat mengiktiraf perkahwinan gay dan lesbian. Agama Islam tidak memperakui gay dan lesbian sebagai fitrah kejadian manusia tetapi ia adalah aktiviti syaitan untuk menyesat manusia secara membisikkan hasutan jahatnya ke dalam jiwa manusia.

Perkara ini disebut oleh Allah dalam surah 7 (al-A'raf): 27 yang bermaksud, " Hai anak Adam janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa mu dari syurga, ia menanggalkan dari keduanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada keduanya auratnya. Sesungguhnya ia [syaitan] dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka". Berdasarkan kepada ayat-ayat al-Quran itu maka umat Islam perlu berwaspada dengan penyebaran kegiatan LGBT di negara ini kerana ia merupakan salah satu agenda syaitan yang terbesar bagi memusnahkan fitrah kejadian manusia. Umat Islam sepatutnya berusaha memulihkan saudara Islam yang dipesongkan oleh syaitan supaya kembali ke pangkal jalan melalui proses tazkiyyah nafs (menyucikan jiwa) dan berusaha secara bersepadu menentang segala agenda pelopor LGBT menghasut umat Islam dan manusia menyahut seruan syaitan.

Perjuangan membanteras kegiatan ini dianggap sebagai jihad al-akhbar (jihad besar) iaitu jihad menentang syaitan yang merupakan musuh yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Di antara kegiatan jihad al-akhbar untuk menghapuskan agenda syaitan ini adalah memperbanyakan ceramah agama secara terbuka dan menjelaskan kepada masyarakat hukum hakam berkaitan LGBT mengikut pandangan Islam, mempergiatkan latihan kerohanian di sekolah dan institusi pengajian tinggi supaya jiwa kanak-kanak dan remaja Islam diasuh dengan ilmu kerohanian Islam dan mengadakan pelbagai kegiatan yang disertai oleh kanak-kanak dan remaja. Ini boleh mendorong mereka gemar menceburkan diri dalam kegiatan amar ma'ruf (seperti melibatkan diri dalam kegiatan kebajikan dan kemasyarakatan dan seumpamanya) dan nahy 'an al-mungkar (mencegah kemungkaran). Oleh itu jadikanlah kegiatan tersebut sebagai salah satu aktiviti harian bagi membentuk umat Islam yang berwibawa dan berjaya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Utusan Malaysia
23 April 2012

ISU UMUM : KERJASAMA TANGANI SAINGAN SERANTAU


Oleh AZMAN ANUAR
rencana@utusan.com.my


Sejak MAS dan AirAsia menandatangani perjanjian pemindahan saham, begitu banyak kritikan kontroversi timbul sehinggakan sebahagian daripada aspek-aspek perjanjian yang begitu bermanfaat terlepas pandang. Hal ini adalah lumrah apabila suara-suara sumbang mampu menenggelamkan sesuatu yang baik daripada perjanjian tersebut. Pada Ogos 2011, pemegang saham terbesar MAS, Khazanah Nasional Bhd. bersetuju untuk menukar saham dengan Tune Air Sdn. Bhd, pemegang saham terbesar Air Asia. Hal ini menyaksikan Khazanah mendapat 10 peratus (%) kepentingan di Air Asia manakala Tune Air mendapat 20.5% kepentingan dalam MAS. Khazanah juga bersetuju untuk memperoleh 10% kepentingan di Air Asia X, anak syarikat Air Asia yang menguruskan penerbangan jarak jauh dengan bajet rendah.

Satu Rangka Kerja Kerjasama yang Komprehensif (CCF) turut ditandatangani yang menyasarkan untuk merealisasikan penjimatan dan meningkatkan hasil dalam pembelian kapal terbang, kejuruteraan, perkhidmatan sokongan bawahan, perkhidmatan kargo, katering dan latihan dalam kalangan tiga syarikat penerbangan tersebut. CCF telah ditandatangani secara serentak oleh MAS, Air Asia dan Air Asia X sepatutnya menyaksikan MAS menumpukan aspek sebagai pengangkutan utama yang menyediakan perkhidmatan yang lengkap, Air Asia menjadi pengangkutan serantau kos rendah dan Air Asia X menjadi pengangkutan kos rendah yang menyediakan penerbangan jarak sederhana hingga jarak jauh. Pertukaran saham yang termasuk di dalam CCF ini telah memberi pandangan negatif dalam pelbagai sektor termasuklah kepada kesatuan kakitangan MAS.

Terlalu banyak fokus diberikan kepada sesuatu yang remeh seperti pertukaran saham sehingga mereka lupa kepada sesuatu yang lebih penting seperti kerjasama yang saling menguntungkan. Kerjasama untuk mendapatkan manfaat bersama adalah agak normal dan tidak mustahil untuk mana-mana organisasi perniagaan, sama ada dengan membuat pertukaran pegangan saham atau sebaliknya menerusi dua atau lebih syarikat. Kerjasama antara dua syarikat sudah tentu memberikan kelebihan kepada mereka namun mereka tidak boleh mencampuri urusan perbelanjaan antara satu sama lain dan mencerobohi identiti antara satu sama lain. Apa yang sedang berlaku sekarang adalah kedua-dua entiti ini menghadapi satu persaingan yang sihat dan memastikan mereka berada di landasan yang sama untuk mengekalkan status mereka sebagai entiti penerbangan yang relevan.

Bekas juruterbang MAS, Kapten Zakaria Salleh berpandangan, jika sebelum ini kakitangan MAS dan AirAsia saling bersaing, sepatutnya kini mereka boleh bekerjasama rapat untuk terus memperbaiki mutu perkhidmatan masing-masing. Katanya, kakitangan kabin MAS yang banyak meraih anugerah antarabangsa sudah tentu mampu berkongsi kepakaran dengan rakan pakatannya itu, manakala kakitangan AirAsia pula boleh berkongsi pengalamannya mengenai penjimatan kos. "Kakitangan kejuruteraan MAS yang mempunyai rekod penyelenggaraan pesawat yang cemerlang boleh dimanfaatkan AirAsia. Mereka kena bertindak sebagai satu pasukan dan bukan lagi sebagai pesaing, membolehkan MAS dan AirAsia memaksimumkan kelebihan masing-masing agar dapat bersaing dalam persekitaran yang lebih mencabar ini," kata Zakaria.

Dalam banyak perkara, persaingan akan membawa keuntungan kepada pengguna, tetapi ia juga boleh membawa kepada pembaziran, lebih-lebih lagi bagi negara kecil seperti Malaysia yang hanya mempunyai sumber manusia yang terhad. Dalam konteks ini, adalah penting bagi MAS dan AirAsia untuk bekerjasama agar pembaziran ini tidak berterusan yang akhirnya akan merugikan negara dan menguntungkan pesaing serantau. Kerjasama dalam bidang minyak dan gas antara Petronas dan Exxon seperti yang berlaku di kawasan telaga minyak Tapis, Shell dan Petronas di kawasan Gumusut-Kakap, Murphy dan Petronas di kawasan Kikeh dan kerjasama menang-menang yang lebih dramatik berlaku antara Shell dan Exxon di kawasan telaga minyak Brent di Laut Utara di Utara United Kingdom yang menunjukkan kerjasama antara entiti yang saling bersaing boleh dicapai tanpa mengorbankan identiti dan objektif perniagaan mereka.

Shell dan Exxon bersaing untuk meluaskan kawasan di negara luar seantero dunia. Apa yang diperlukan ialah keikhlasan dalam bekerjasama untuk mendapatkan manfaat bersama. Satu lagi contoh, Air France + KLM yang telah melakukan kerjasama walaupun kedua-dua syarikat datang dari berlainan negara dan sentiasa bersaing. Siapa yang menentukan mereka patut "berkongsi" sumber masing-masing melalui kerjasama? Secara kesimpulannya, kemungkinan satu kerjasama yang hebat tidak memerlukan pertukaran saham. Pertukaran secara dinamik dalam industri penerbangan barangkali tidak membenarkan MAS bergerak secara sendiri kerana ia akan menjejaskan MAS yang merupakan sebahagian daripada faktor yang membawa kerugian besar kepadanya.

Sila berikan komen anda. Terima kasih.

Sumber :
Berita Harian
23 APRIL 2012